reresh
captcha
0910-54 54 104
0939-55 55 140
عضویت
ورود به حساب کاربری

Paint with Gobo

هدف طراح در این پروژه اسکرچ، نحوه کشیدن نقاشی با استفاده از یک اسپریت کارتونی است. به عبارت دیگر وقتی کاربر، موس خود را به این طرف و آن طرف حرکت می دهد، شکل اسپریت gobo روی صحنه نمایش اسکرچ (استیج) با رنگ های مختلف کشیده می شود. در ادامه مطلب ما این پروژه اسکرچ که از سایت اصلی اسکرچ در دانشگاه MIT منتشر شده است را تحلیل می کنیم.

در این پروژه طراحی شده با اسکرچ از سه شخصیت با نام های choose ، Clear button و Sprite1 استفاده شده است. اصلی ترین شخصیت در این مثال، choose می باشد. به همین خاطر ما ابتدا دستورات این شخصیت را مورد بررسی قرار می دهیم. در صفحه دستورات برنامه نویسی برای شخصیت choose دو رویداد تعریف شده است. پس می توان نتیجه گرفت رفتار این شخصیت به دو رویداد قرار گرفته شده در آن بستگی دارد.

اولین رویداد که ساده تر است رویداد when space key pressed می باشد. وقتی این رویداد توسط کاربر رخ دهد، یعنی وقتی که کاربر دکمه space کیبورد خود را فشار دهد دستور next costume که به این رویداد متصل شده است اجرا می گردد. اجرا شدن دستور next costume باعث می شود شکل شخصیت choose تغییر پیدا کند. اگر شخصیت choose را انتخاب کنید و به صفحه costumes بروید می توانید لیست شکل های مختلفی که برای شخصیت choose طراحی شده است را مشاهده نمایید. بنابراین وقتی که دستور next costume توسط موتور نرم افزار اسکرچ اجرا شود، شکل شخصیتی که این دستور بر روی آن اجرا شده است تغییر پیدا می کند. لازم به ذکر است که این دستور فقط بر روی شخصیت هایی تاثیرگذار است که بیش از یک شکل (costume) داشته باشند.

به سراغ رویداد پرچم سبز کلیک می رویم. در زیر این رویداد یک دستور clear وجود دارد که باعث می شود صحنه نمایش پاک شود. دلیل قرار دادن این دستور در ابتدای رویداد پرچم سبز کلیک این است که اگر بازی از قبل اجرا شده باشد و شکلی روی صحنه نمایش کشیده باشد توسط دستور clear پاک می شود. بعد از دستور clear دستور

set size to 50% وجود دارد که این دستور باعث تغییر اندازه شخصیت choose به اندازه 50 درصد می شود. معمولا درصد اولیه شخصیت ها وقتی در صحنه نمایش نرم افزار اسکرچ قرار می گیرند 75% است، بنابراین مقدار 50% برای این دستور باعث کاهش اندازه شخصیت می شود. حال نوبت به اجرا حلقه تکرار forever می رسد. حلقه forever یک ساختار تکراری است که وقتی اسکرچ شروع به اجرا کردن آن می کند، هرگز اجرا کردن آن را متوقف نمی کند. بنابراین بهتر است شرایطی را برای به پایان رساندن این حلقه تکرار تعیین کنیم که در این مثال شرایطی برای آن در نظر گفته نشده است. در حلقه forever دستور paint اجرا می شود. دستور paint نام مجموعه ای از دستورات است که در قسمت define paint مشخص شده اند. وقتی اسکرچ دستور paint را اجرا می کند، کنترل اجرای برنامه به قسمت define paint منتقل می شود و اسکرچ شروع به اجرا کردن دستوراتی می کند که در زیر بلاک define قرار گرفته اند. اولین دستور stamp است که شخصیت را به یک مُهر تبدیل می کند. به عبارت دیگر این دستور برای تمام فضایی که شخصیت روی صحنه نمایش دارد جوهر تولید می کند به طوری که اینگار شخصیت مورد نظر در استمپ زده شده است. حال دستور move 5 steps اجرا می شود که با اجرا شدن آن شخصیت 5 گام در جهت زاویه ای که قرار دارد حرکت می کند. سپس رنگ شخصیت choose با دستور change color effect by 5 تغییر می کند. دستور point towards صورت شخصیت choose را به سمت اشاره گر موس می چرخاند. این دستور باعث می شود که شخصیت choose همواره سمت اشاره گر موس در حرکت باشد. دستور turn degrees باعث چرخش زاویه شخصیت choose می شود اما این که مقدار چرخش چقدر باشد، توسط دستور Pick random تعیین می شود. این مقدار می تواند یک عدد شانسی بین -30 تا 30 باشد. در آخر سر دستور if on edge bounce باعث می شود که وقتی شخصیت choose به دیوارهای صحنه نمایش برخورد کرد، به جهت مخالف برگردد. با توجه به این که دستور paint در حلقه تکرار forever قرار گرفته است و این دستور مدام توسط forever اجرا می شود، دستورات define paint نیز توسط اسکرچ مدام مورد اجرا قرار می گیرند. به عنوان یک استاندارد در طراحی نرم افزارها، انیمیشن ها و بازی ها بهتر است همه مجموعه دستورات برنامه نویسی مورد استفاده در ساخت پروژه از یک نقطه شروع شوند و بعد از انجام وظایف خود در یک نقطه مشخص به پایان برسند. به همین خاطر توصیه ما به شما علاقه مندان اسکرچ این است که چنان چه از دستور forever در اسکرچ استفاده می نمایید حتما شرایط متوقف شدن اجرا پروژه خود در اسکرچ را نیز در همین حلقه قرار دهید تا دستورات پروژه اسکرچ شما به صورت بی نهایت بار توسط هسته اجرا کننده دستورات نرم افزار اسکرچ مورد اجرا قرار نگیرند. برای شروع کار با اسکرچ می توانید مقاله دانلود اسکرچ و آموزش نصب اسکرچ را مطالعه نمایید.

در صورت تمایل شما می توانید پروژه های خود را که با اسکرچ ساخته اید از طریق ایمیل scratch@market021.com برای ما ارسال کنید تا ما پروژه شما را پس از بررسی های لازم در سایت مارکت 021 قرار دهیم تا کاربران دیگر که در حال یادگیری زبان برنامه نویسی اسکرچ هستند از پروژه شما استفاده کنند.

اطلاعات پروژه
کد محصول : 6006
عنوان پروژه : Paint with Gobo
ابزار ساخت :
  • Scratch 2.0
منبع پروژه :
  • scratch.mit.edu
اطلاعات مالی
قیمت : رایگان
سهم موسسه خیریه : مبلغی برای این منظور در نظر گرفته نشده است.
سهم سایت : مبلغی برای این منظور در نظر گرفته نشده است.
سهم صاحب پروژه : مبلغی برای این منظور در نظر گرفته نشده است.
کمک به خیریه
اطلاعات دانلود
لینک دانلود : -
حجم فایل : 299 کیلوبایت
رمز فایل فشرده :
امور مالی
عضویت در خبرنامه
refresh
captcha

طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت نمایشگاه مجازی

Copyright © 2016 market021.com All rights reserved