reresh
captcha
0910-54 54 104
0939-55 55 140
عضویت
ورود به حساب کاربری

Elephent Number Game

در این پروژه بازی اسکرچ تنها یک شخصیت فیل وجود دارد و بازی بر اساس سوال و جواب همین یک شخصیت ساخته شده است. بر روی شخصیت فیل کلیک کرده تا بتوانید در صفحه script دستورات برنامه نویسی اسکرچ که برای این شخصیت نوشته شده است، را مشاهده کنید. همان طور که در صفحه دستورات برنامه نویسی مشاهده می کنید تمامی دستورات برنامه نویسی به یک رویداد پرچم سبز کلیک متصل شده اند. بنابراین می توان گفت بازی حدس زدن عدد فیل با کلیک شدن روی پرچم سبز شروع می شود. پس شخصیت فیل منتظر کلیک بازیکن روی پرچم سبز است.

دستور set tries to 10 ظرف (متغیر) tries را با عدد 10 مقدار دهی می کند. در واقع محتوای این متغیر تعداد دفعاتی است که به بازیکن فرصت داده شده است عددی که فیل به آن فکر می کند و بین 1 تا 50 است را حدس بزند. بعد از مقدار دهی این ظرف، دستور say اجرا می شود که یک پیام به بازیکن می دهد مبنی بر این که یک عدد بین 1 تا 50 در ذهن فیل است و از بازیکن خواسته می شود آن را حدس بزند. بعد از دستور say یک دستور set number وجود دارد که با دستور pick random 1 to 50 مقدار دهی شده است. معنی این دستور یعنی نرم افزار اسکرچ، یک عدد برای فیل به صورت شانسی تولید کن که بین 1 تا 50 باشد. اسکرچ در طی مدت زمانی کمتر از 1 ثانیه این عدد را تولید می کند. (آیا ما می دانید این عدد شانسی چیست؟ پاسخ خیر)

دستور repeat که بعد از دستور set number نوشته شده است یک حلقه تکرار است تا به بازیکن 10 بار فرصت داده شود که عدد مورد نظر فیل را حدس بزند. یادآور می شویم که حلقه تکرار repeat در زبان برنامه نویسی اسکرچ، به اندازه عددی که جلوی آن قرار گرفته شده است اجرا می شود (که هم اکنون در این مثال عدد مورد نظر repeat در اختیار ظرف tries قرار دارد)

اما نگاهی به دستورات داخل حلقه repeat tries می اندازیم:

دستور ask یک کادر پرس و جو برای بازیکن نمایش می دهد که بتواند عددی که می خواهد حدس بزند را داخل آن وارد کند. بعد از این که بازیکن یک عدد وارد می کند دستور change tries by -1 یکی از تعداد فرصت هایی که بازیکن می تواند عدد وارد کند کم می کند. حال نوبت به بررسی عدد وارد شده بازیکن می شود که آیا این عدد همان عددی است که دستور pick random در بالا تولید کرده است؟!!یا خیر؟؟ جوابی که بازیکن به دستور aks می دهد در متغیر answer که در اسکرچ تعریف شده است ذخیره می شود. دستور شرطی if answer < number بررسی می کند که اگر عددی که توسط بازیکن وارد شده است از عددی که pick random تولید کرده است کوچکتر است یک پیام برای راهنمایی کردن بازیکن که بتواند عدد درست را حدس بزند نمایش داده می شود. این پیام با دستور say higher نوشته شده است که با نمایش این پیام بازیکن متوجه می شود که عدد وارد شده او کوچکتر از عددی است که در ذهن فیل وجود دارد.

If answer > number یعنی اگر عددی که بازیکن وارد کرده است بزرگتر از عددی است که دستور pick random تولید کرده یک پیام برای راهنمایی کردن بازیکن به او نمایش داده می شود که به وی گفته می شود عدد شما باید کوچکتر باشد. دستور say lower این کار را انجام می دهد. در عبارت شرطی if answer = number بررسی می شود که اگر عددی که بازیکن وارد کرده است دقیقا برابر عددی است که در number قرار گرفته است یعنی عدد وارد شده بازیکن درست بود، بازی تمام می شود. بنابراین ابتدا یک پیام well done با دستور say به بازیکن نمایش داده می شود سپس دستور stop all اجرای بازی را متوقف می کند. در نهایت یک دستور شرطی if tires = 0 بررسی می کند که اگر تعداد فرصت های بازیکن برای حدس زدن جواب تمام شده است بازی باید متوقف شود و بازیکن بازنده اعلام می شود. بنابراین با یک دستور join عددی که فیل در ذهن خودش داشت به بازیکن نمایش داده می شود و بازی در نهایت با دستور stop all بازی حدس عدد مورد مظر فیل متوقف می شود. این یک استاندارد برنامه نویسی است که سناریو بازی باید تمام شدنی باشد یعنی برای بازی و انیمیشن یک پایانی وجود داشته باشد. چه بازیکن بازی را برد و چه باخت در نهایت بازی باید متوقف شود.

برای شروع کار با اسکرچ می توانید مقاله دانلود اسکرچ و آموزش نصب اسکرچ را مطالعه نمایید.

تمام پروژه های اسکرچ در سایت مارکت 021 به صورت رایگان قرار داده شده است و کاربران عزیز می توانند در صورت تمایل نسبت به دانلود رایگان پروژه های اسکرچ اقدام نمایند. شما کاربر عزیز می توانید از طریق ایمیل scratch@market021.com پروژه های اسکرچ ساخت شده خود را برای ما ارسال کنید تا ما پروژه ارسال شده شما را بعد از بررسی با نام خودتان در سایت قرار دهیم.

اطلاعات پروژه
کد محصول : 6009
عنوان پروژه : Elephent Game
ابزار ساخت :
  • Scratch 2.0
منبع پروژه :
  • scratch.mit.edu
اطلاعات مالی
قیمت : رایگان
سهم موسسه خیریه : مبلغی برای این محصول در نظر گرفته نشده است.
سهم سایت : مبلغی برای این محصول در نظر گرفته نشده است.
سهم صاحب پروژه : مبلغی برای این محصول در نظر گرفته نشده است.
کمک به خیریه
اطلاعات دانلود
لینک دانلود :
حجم فایل : 44 کیلوبایت
رمز فایل فشرده :
امور مالی
عضویت در خبرنامه
refresh
captcha

طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت نمایشگاه مجازی

Copyright © 2016 market021.com All rights reserved