reresh
captcha
0910-54 54 104
0939-55 55 140
عضویت
ورود به حساب کاربری

آموزش کار با دکمه پیکوبرد

برای اجرای این بازی در سیستم خود بایستی یک قطعه پیکوبرد (Picoboard) در اختیار داشته باشید. در یک جمله می توان گفت: پیکو برد حواس پنجگانه اسکرچ است چرا که امکان دریافت اطلاعات بیشتر از دنیای واقعی را برای نرم افزار اسکرچ فراهم می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید پیکوبردهای اسکرچ در سایت مارکت 021می توانید از محصول فروش ویژه پیکو برد اسکرچ در سایت ما بازدید کرده تا اطلاعات بیشتری درباره قیمت فروش پیکوبرد و انواع آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

این برنامه که هدف آن آموزش کار با دکمه پیکوبرد است، می تواند برای معلمان اسکرچ و دانش آموزان بسیار مفید باشد.

در این برنامه از 3 شخصیت (sprite) عدد، فلش و مداد استفاده شده است که همه این شخصیت ها منتظر فشار داده شدن دکمه space هستند. به عبارت دیگر وظایفی که با استفاده از دستورات برنامه نویسی به هریک از شخصیت ها داده شده است، با زدن دکمه space توسط کاربر شروع به اجرا می شوند.

به سراغ شخصیت عدد (number) می رویم که در حال حاضر عدد صفر را نشان می دهد. این شخصیت دارای شکل های مختلفی است و هریک از این شکل ها یک عدد تک رقمی را نشان می دهد. برای دیدن تمام شکل های شخصیت عدد بر روی این شخصیت کلیک کرده و سپس به تب costumes بروید. وظیفه شخصیت عدد در این برنامه نمایش عددهای یک رقمی است. اما این وظیفه را چه طور انجام می دهد؟!! برای اینکه بفهمیم شخصیت عدد چه طور وظایف خود را انجام می دهد باید سری به تب script بزنیم که دستورات برنامه نویسی اسکرچ در آن جا نوشته شده است که وظایف شخصیت عدد را نشان می دهد. در ایتدا از رویداد when space key pressed استفاده شده است. این دستور در زبان برنامه نویسی اسکرچ به این معنی است که شخصیت باید تا زمانی که دکمه space کیبورد فشار داده نشده است، منتظر بماند. به عبارت دیگر تمام دستوراتی که در زیر رویداد when space key pressed قرار دارند، وابسته به فشار داده شدن دکمه space هستند. بعد از اینکه دکمه space فشار داده شد، کنترل اجرای برنامه اسکرچ وارد یک حلقه تکرار به نام forever می شود. حلقه های تکرار در زبان برنامه نویسی اسکرچ باعث می شوند یک دستور بیش از یکبار توسط هسته اسکرچ اجرا شود. در این برنامه از حلقه تکرار forever استفاده شده است که این حلقه تکرار دستوراتی که در داخلش قرار دارند را بی نهایت بار اجرا می کند و تا زمانی که پروژه شما در اسکرچ در حال اجرا باشد، دستورات داخل حلقه forever اجرا خواهند شد. رسیدیدم به اصلی ترین قسمت این برنامه که همان دستور if است. دستور if یکی از دستورهای شرطی در زبان برنامه نویسی اسکرچ است. دستوراتی که داخل دستور if قرار می گیرند، فقط زمانی اجرا می شوند که عبارت منطقی که در شش ضلعی دستور if قرار داده شده است، درست (true) باشد. به بیان ساده تر دستور sensor button pressed یک عبارت منطقی است که در بالای دستور if قرار گرفته است. هر بار که دستور forever، دستور if را اجرا می کند، دستور if به دستور sensor button pressed نگاه می کند. اگر مقدار این سنسور که در پیکوبرد اسکرچ قرار دارد دست باشد، دستور if اجازه اجرا شدن دستور next costume را می دهد. زمانی که دستور next costume اجرا می شود، شکل شخصیت به شکل بعدی که در تب costume قرار دارد، تغییر خواهد کرد.

سوالی که پیش می آید این است که چه زمانی sensor button pressed مقدار درست (true) و چه زمانی مقدار غلط (false) خواهد داشت؟! اگر به پیکوبرد اسکرچ خود نگاه کنید، یک دکمه روی آن وجود دارد. هر زمان که شما این دکمه را فشار دهید، مقدار دستور sensor button pressed درست (true) خواهد شد. مقدار true به این معنی است که دکمه توسط کاربر فشار داده شده است. مقدار غلط(false) نشان دهنده این است که کاربر دکمه پیکوبرد اسکرچ را فشار نداده است.

اگر بر روی شخصیت های دیگر کلیک کرده و به تب script بروید تا وظایف آنان را مشاهده نمایید، خواهید دید که دستورات مشابهی برای شخصیت های دیگر استفاده شده است به همین خاطر از ذکر مجدد آن خودداری می کنیم. در این برنامه برای شخصیت صحنه نمایش (stage) نیز برنامه نویسی شده است که پس از زدن دکمه space توسط کاربر، وظایف آن اجرا می شود.

به این ترتیب با بررسی دستورات این برنامه شما توانستید نحوه ارتباط برقرار کردن با دکمه پیکوبرد اسکرچ را یاد بگیرید. برای دانلود رایگان نمونه برنامه های نوشته شده به زبان برنامه نویسی اسکرچ کافیست در سایت مارکت 021 قسمت نمونه پروژه های اسکرچ بازدید نمایید.

برای نصب نرم افزار اسکرچ بر روی سیستم خود می توانید مقاله دانلود اسکرچ و آموزش نصب اسکرچ را مطالعه کرده و این نرم افزار را از طریق لینک دانلود که در آخر مقاله برای شما قرار داده شده است، دانلود نمایید.

همچنین چنان چه پروژه ای در زمینه اسکرچ تولید کرده اید، می توانید پروژه خود را از طریق آدرس پست الکترونیکی scratch@market021.com برای مار ارسال کرده تا ما پس از بررسی آن را با نام خودتان در سایت مارکت 021 قرار دهیم.

اطلاعات پروژه
کد محصول : 60027
عنوان پروژه : آموزش کار با دکمه پیکوبرد
ابزار ساخت :
  • Scratch 2.0
  • PicoBoard
منبع پروژه :
  • scratch.mit.edu
اطلاعات مالی
قیمت : رایگان
سهم موسسه خیریه : مبلغی برای این منظور در نظر گرفته نشده است.
سهم سایت : مبلغی برای این منظور در نظر گرفته نشده است.
سهم صاحب پروژه : مبلغی برای این منظور در نظر گرفته نشده است.
کمک به خیریه
اطلاعات دانلود
لینک دانلود :
حجم فایل : 676 کیلوبایت
رمز فایل فشرده :
امور مالی
عضویت در خبرنامه
refresh
captcha

طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت نمایشگاه مجازی

Copyright © 2016 market021.com All rights reserved